Hvordan få bokanmeldelser:
Når du endelig er ferdig med boken din, og den er klar for lansering, kommer det en ny jobb for deg – nemlig å markedsføre boken din.
Tidligere har jeg skrevet om hvordan du kan markedsføre boken din helt gratis: https://hildehogsnes.no/2019/02/04/gratis-markedsforing-for-forfattere/
Og i dag tenkte jeg å se litt nærmere på et av punktene der, som omhandler anmeldelser.
For anmeldelser er viktig på mange måter!
Det hjelper blant annet med å spre ordet om boken din slik at den finner det rette publikumet, og det er veldig viktig. Et annet viktig aspekt er at det hjelper bokens synlighet på sider slik som Amazon og Google, noe som kan være alfa og omega om du er indieforfatter!
Dessuten er det veldig viktig for din utvikling som forfatter at du får tilbakemelding på hva leserne dine synes om boken din. Kanskje er det ting du kan forbedre til neste gang, er det en serie du skriver og noen har påpekt et «plot hole» så er det kanskje mulig for deg å fikse det i neste bok? Selvfølgelig kan man jo bli gal om man leser alle anmeldelsene boken får, men det er viktig å iallefall få et overblikk over hva folk synes!
Hvordan få anmeldelser?
Avslutningsside i boken din:
Du kan skrive i slutten av boken din at du blir glad for anmeldelser/omtale, og eventuelt vis til hvor de kan dele sine tanker – slik som Amazon og GoodReads. Husk å aldri skrive at du ønsker gode anmeldelser, da det virker som du er veldig masete, dessuten er det veldig uprofesjonelt.
I slutten av boken kan du også legge inn dine sosiale medier, og vise fram dine andre bøker om du har noen, eller legge til en teaser på neste bok som kommer ut! På denne måten vet de som likte boken din hvor de finner deg, og hvor de finner dine andre bøker!
Anmeldelseskopier:
Du kan gi ut anmeldelseskopier til blogger, instagrammere med fokus på bøker og eventuelt andre du kan finne din målgruppe gjennom. sjekk at boken din passer med deres boksmak, og at de faktisk anmelder bøker. Skriv dem en mail som viser at du har sjekket de ut og vet hva de går ut på. Det vil si – ikke send en standard mail til alle du finner, bruk heller litt ekstra tid på å vise at du bryr deg.
Konkurranser:
Lag konkurranser der folk kan vinne eksemplarer av boken din, enten e-bok eller fysiske eksemplarer. Da kan du nevne at du blir glad for anmeldelser, og kanskje får du et par ekstra etterhvert! De som melder seg på konkurransen vil også kanskje være de som er interessert i å lese boken din, og da faller den forhåpentligvis i smak hos dem! Bare pass på så du ikke bryter reglene til for eksempel Amazon, som ikke ønsker at du holder konkurranser hvor folk MÅ anmelde boken din.
Nå din målgruppe:
Det viktigste er å nå ut til leserne som er interessert i å lese akkurat din bok. Når du din målgruppe, vil det komme inn anmeldelser etterhvert. Så jobb for å nå flest mulig av målgruppen din med markedsføring. Det er mye jobb, men det er verdt det i det lange løpet!
Ting du absolutt ikke burde gjøre!
Det er også et par ting du ikke må gjøre når det kommer til å prøve å få flere anmeldelser!
Tigge eller kreve:
Du må ikke virke desperat, ikke tigg etter anmeldelser, og iallefall ikke kreve anmeldelser av dine lesere. Ikke bare virker det desperat, men det gir leserne et dårlig syn på deg som forfatter og kanskje ender det opp med at de ikke sjekker ut bøkene dine. Det er forskjell på å spørre om anmeldelser og å tigge.
Spør om GODE anmeldelser:
En annen ting som jeg allerede har nevnt ovenfor er at du aldri skal spørre om gode anmeldelser. De som anmelder boken din skal være ærlige og må få lov å skrive det de vil om boken din. Ikke bare ville det vært veldig uprofesjonelt å spurt om gode anmeldelser, men om det da kommer ut til omverdenen at du har gjort dette vil ingen kunne stole på deg eller anmeldelser av bøkene dine. Et dårlig rykte varer lenge!
Nå nettopp var det en kjendis som gjorde denne feilen, og det er virkelig noe man skal unngå: https://hildehogsnes.no/2019/10/30/forfattere-ikke-gjor-som-sjaman-durek/
Gi ut anmeldelseskopi til hvem som helst:
Og sist men ikke minst – Ikke gi ut boken din til hvem som helst! Man kan tenke at desto flere som får boka desto flere anmeldelser får man, og det kan jo stemme. Men det er kanskje ikke ønskelig. Du burde heller fokusere på å nå ut til din målgruppe, og ikke alle i hele verden! Skriver du fantasy, så gi ut eksemplarer for anmeldelse til de som er interessert i fantasy og som kan nå andre som liker fantasy. Gir du en fantasybok til noen som vanligvis bare leser krim, så vil du verken nå din målgruppe eller mest sannsynlig få en god anmeldelse. I en konkurranse kan du jo ikke bestemme hvem som vinner ut ifra hva slags bøker de liker, men dette kan du kontrollere når det kommer til de som får boken for å lage en anmeldelse!
Om du ønsker å få flere småtips om skriving og indieforfatter-livet, så følg meg gjerne på Instagram, hvor jeg legger ut minst 3 tips i uka: TussehaugenForfatterhjelp
Spennende og gode tips!
Godt å høre! Mvh Hilde