Hvordan markedsføre din bok ved hjelp av andres bøker?

Nå tenker du sikkert: «Hæ? Bruke andres bøker i min egen markedsføring?»

Men det er faktisk mulig, uten å misbruke andres verk. Faktisk gagner det alle partene om det er gjort rett!

Det handler om å finne bøker som ligner på din egen, enten i stil, tema, følelse og/eller målgruppe. Spesielt målgruppe er viktig her. Det skal rett og slett være bøker dine lesere kan finne interessant. Som de kan lese når de er ferdig med din bok.

Når du har funnet noen bøker som passer dette formålet må du lese de og sjekke at innholdet faktisk er godt nok til å kunne dele med dine lesere. Så må du tenke ut hva du skal gjøre med boken.

Bokanmeldelser/bokanbefalinger:

Det enkleste er å skrive en bokanmeldelse eller bokanbefaling på bloggen din eller dine sosiale medier, og presisere at om de liker boken din kommer denne boken til å falle i smak. Spesielt bra er det om du poster det på bloggen din, for på den måten blir boken din mer synlig i søkemotorer som Google – siden den begynner å assosiere din bok med andres bøker som ligner på din. Og i tillegg er det jo logisk at folk som leter etter en spesiell bok og finner et blogginnlegg hvor en annen bok blir nevnt lett kan bli nysgjerrig. Om boken din for eksempel ligner på boken Havet i Enden av Veien av Neil Gaiman, og noen som elsker den boken finner din bokanbefaling hvor det står at din bok ligner på denne – så er sannsynligheten stor for at de sjekker ut boken din.

Og dette er langt fra uetisk, for dette er en metode som en vinn-vinn. Forfatterne av bøkene du skriver om får mer omtale, du får kanskje flere lesere/kjøpere, og dine lesere blir tipset om andre bøker de kan like. Det viktigste med denne metoden er selvfølgelig ærlighet. Ikke si at boken din ligner på en bok som den ikke ligner på i hele tatt.

Lesesirkler: 

Om du føler for å gjøre mer ut av det er det mulig å starte sin egen lesesirkel. Dette er en del jobb, men kan være enda mer givende! For tiden skriver jeg bacheloroppgave om lesegrupper, blant annet lesesirkler – så derfor er dette noe jeg har tenkt en del på i det siste! En lesesirkel består som oftest av 5-8 personer som møtes ansikt til ansikt. Men man kan også ha en digital lesesirkel, hvor man møtes for eksempel en gang i måneden over Discord/Skype. En digital gruppe kan godt ha mange medlemmer, siden det ikke kommer til å ha fullt oppmøte hver gang. Man kan også livestreame eller ta opptak av diskusjonen om man ønsker det. Det er en genial måte for å bli bedre kjent med dine følgere og lesere, og å snakke om bøker som ligner på din egen. Om du skriver krim med nordiske elementer, så kunne du for eksempel lage en lesesirkel for nordisk krim.

Jeg vil anbefale å lese litt om lesesirkler (som også kan kalles bokklubb, boksirkel, lesegruppe osv. Mange bibliotek kan være til hjelp her, og det finnes en rekke manualer ute på nett over hvordan man starter en boksirkel. Men litt jobb er det som sagt, så det må være noe du finner interessant!

 

 

Merket med: , , , , ,

2 Comments on “Hvordan markedsføre din bok ved hjelp av andres bøker?

    • Ja, synes også dette var interessant =) Får teste det ut etterhvert og se hvordan det funker i praksis! =D

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

*