Hvordan finne og nå din målgruppe/ideele leser?

Når man snakker om markedsføring nevnes ofte ordet målgruppe. Men hva er egentlig en målgruppe og hvorfor er det så viktig å nå den?

En målgruppe er i følge Wikipedia «en gruppe personer man henvender seg til med et visst tilbud, en service eller et budskap.». De er rett og slett de menneskene du skal prøve å nå i din markedsføring!

For oss forfattere vil en målgruppe være våre ideelle lesere. Og for å finne din ideele leser må du tenke på en rekke ting! Noen eksempler er alder, kjønn, sjanger og hvilke medie vi skriver, men det er mange flere ting som kan presisere en målgruppe.

Når du skal finne din målgruppe burde du se for deg en person – den personen som boken din ville vært perfekt for.

Det vil ikke bare si variablene ovenfor, men også hva som skjer i boken, hvilket vesen som eksisterer der og så videre. Din målgruppe burde være spiss, for prøver du å nå mest mulig folk vil du ikke finne dem som faktisk ville elske boken din. Den er ikke for alle, og da er det ikke noe vits å nå alle heller.

Ikke alle fem på dette bildet kan være din ideele leser!


Så det første du må gjøre er å finne ut hvem som er din ideelle leser. Og denne fiktive personene er den du skal tenke på når du markedsfører boken din.

Her er noen spørsmål du kan stille deg om den ideelle leser

  • Alder?
  • Kjønn?
  • Hvor bor de?
  • Hvilket språk snakker de?
  • Liker de best e-bøker , lydbøker eller fysiske bøker?
  • Hvilken sjanger liker de?
  • Leser de romaner, kort romaner, tegneserier eller noe annet?
  • liker de noe spesielt? Noe spesielle vesen, kjærlighet, en spesiell type karakter, eller andre ting som har med boken din å gjøre?
  • Hva slags feeling ønsker de i bøkene de leser?
  • Hvilke andre bøker tror du de liker?

Når du da har funnet ut dette, må du prøver å finne ut hvor din målgruppe henger. Er de på sosiale medier slik som Facebook, Instagram eller kanskje TikTok? Eller er de som vil være interessert i boken din mer lokale personer? Dette krever litt undersøkelse, for det å velge hvor du skal markedsføre kan være alfa og omega!

Dette er tall fra USA 2019, så du må ta det med en klype salt om din målgruppe er norsk. Jeg vil tro Tiktok har tatt over plassen tin Snapchat også for eksempel!

Når du har funnet ut hvor dine ideelle lesere henger, så må du tenke på hva du kan gjøre for å nå dem. Er boken din lokal så kan dine lokale butikker være til hjelp, eller kanskje kan du være med på julemesser og slike ting. Om dine ideelle lesere er på nett må du tenke på hva du skal dele som de kan finne interessant. Sett deg i skoene til den ideelle leseren så kommer du nok på noe lurt. Skriver du en mørk fantasy, så kan du dele innhold om andre mørke fantasybøker, favorittkarakterer, tropes du elsker (og hater) for å nevne noen ideer!

Til slutt er det en annen ting du må tenke på. Hvor er det du ønsker å bruke tiden din når det kommer til markedsføring. Om din ideelle leser er på TikTok, men du ikke har noe lyst til å legge ut videoer på TikTok så er det ok. Er du derimot usikker så er det bare å prøve og se om du liker det eller ikke. Det er også viktig å ikke velge seg for mange plasser å markedsføre på da det kan bli mye jobb! Velg deg et par stykker, og skinn der!

Personlig erfaring:

Jeg har 3 ulike profiler på sosiale medier! En for Tussehaugen, en for min egen forfatterdrøm, og en som har med gaming og youtube å gjøre. Det vil si 3 helt ulike målgrupper. La oss se på hver enkelt!

Tussehaugen Forfatterhjelp:

Målgruppe: Forfatterspirer alder 18-30, bosatt i Norge og forstår norsk, som jobber med å gi ut sin første bok som indieforfatter.

Jeg ser også at jeg når flest kvinner, så jeg kunne også lagt til kvinnelig forfatterspire i min målgruppe for å spisse det enda mer.

Sosiale medier: Facebookside og Instagram. Har også Twitter, men bruker den bare til å linke til mine to andre sosiale medier og nettsiden.

Framtidige planer: Epostliste og freebies i form av arbeidsbøker og arbeidsark rettet mot min målgruppe.

Forfatterspiren Hilde:

Målgruppe: Norske fantasylesere i alder 16-30 som leser på norsk, og som ikke har noe imot indiebøker.

Denne kunne spisses mer, men siden jeg skriver i et par ulike undergrupper av fantasy er den så spiss som jeg klarer fram til jeg publiserer.

Sosiale medier: Facebookside, Instagram og Youtube. Facebook funker veldig godt til å sende folk til nettsiden min, og Instagram funker veldig godt til å opparbeide et lite samfunn som kan være interessert i å lese boken min når den kommer ut. Youtube har jeg erfaring med når det kommer til gaming, så jeg har laget en kanal for forfatterplattformen min også, og det har vært veldig gøy så langt. Om det hjelper noe i lengden vet jeg ikke, men mange i målgruppen min bruker Youtube på daglig basis!

Framtidige planer: Epostliste.

Gamingvideoer:

Målgruppe: Norsk ungdom alder 14-20 som er interessert i spill, og da spesielt Minecraft og andre survivalspill. Liker litt roligere spillinnhold, da jeg ikke kan fake høy-energi!

Sosiale medier: Facebookside, Instagram, SnapChat, Youtube, Twitch (streaming) og Discord.

Det høres mye ut, men Youtube og Twitch er som hovedplattformene hvor jeg legger ut innholdet, også bruker jeg de andre til å promotere disse to. Discord er et chatteprogram hvor man kan snakke i chat og voice, som jeg bruker for samfunnsbygging rundt gaminginnholdet mitt. SnapChat var en fin plass å nå ut til ungdom tidligere, men nå er TikTok tingen. Men Tiktok er ikke for meg.

Jeg bruker også gamingplattformen min til å promotere forfatterdrømmen min, da en god del gaminginteresserte også er interessert i fantasy, så noe overlapp er det. Men for det meste prøver jeg å fokusere på hva de ulike målgruppene faktisk er 100% interessert i!


Jeg håper dette ga deg et lite innblikk på hvordan en målgruppe kan se ut, og hvordan den påvirker hvilke sosiale medier du burde bruke. Senere skal vi se på hva du kan dele på dine sosiale medier for å nå den målgruppen du søker!

1 Comment on “Hvordan finne og nå din målgruppe/ideele leser?

  1. Mycket bra artikel! Superbra att du även gav exempel, gjorde det så mycket tydligare 😊

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.

*

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.