Hvordan unngå senebetennelse/tennisalbuer som forfatter?

Det er ikke til å skjule at senebetennelse og tennisalbuer er noe dritt! Spesielt når du er avhengig av å bruke armene dine for å gjøre ting som å redigere boken din, skrive den nye boken din, være aktiv på sosiale medier osv. For meg har det vært overraskende vanskelig å ha tennisalbuer, for de fleste hobbyer jeg har går på slikt jeg ikke kan gjøre uten å belaste armene. Jeg kunne nesten ikke skrive noe på data, kunne ikke game noe særlig, hekling var utelukket, tegning også utelukket og så mye mer! Og selv om jeg har fant noen løsninger på ting, var det fremdeles fryktelig irriterende! Jeg lærte meg å bruke mer diktat for å skrive, og isteden for en del av mine kreative hobbyer la jeg puslespill i steden! Scrapbooking gikk enda greit, om jeg var forsiktig med saksebruken! Nå er jeg mye bedre, men det er enda noe jeg må tenke på for at det ikke skal komme tilbake!

Her er mine tips for å unngå å få senebetennelse og tennisalbuer, eller iallefall minke sjansen for å få det! For dette vil du ikke ha som forfatterspire!

Jeg er ikke noe ekspert eller lege, så om du tror du holder på å få problem med armene (eller noe annet) kontakt legen din. Dette er bare skrevet ut fra egen erfaring.

Pauser

Ta pauser når du jobber! Det gjelder både når du skriver eller hvis du gjør noe som er veldig repetativt for armene. Rør på kroppen, og gjør noe helt annet i pausen! Ikke bruk pausen din til å bruke dataen enda mer, eller trykke på mobilen, da er pausen ganske bortkastet! Det kan også være lurt med mikropauser, hvor du tar 10-20 sekunder pause fra tastaturet og skjermen. Alle monner drar!

Strekkeøvelser

Det finnes en rekke strekkøvelser som er bra for de som bruker dataen mye, og de burde du gjøre! Ikke bare strekk armene, men nakken og ryggen også!

Et eksempel på lette øvelser du kan gjøre er denne fra System-consepts.com.

Det finnes mange flere øvelser enn dette, men det er en god start! Og vil du variere enda mer kan du alltids finne flere!

Disse øvelsene fra bruderkaitlin.com er eksempler på øvelser jeg gjør for å forbedre tennisalbuene mine!

Varier skrivestillingen din

Det er også viktig å ikke sitte med armene (og resten av kroppen) i samme stilling dag ut og dag inn mens du skriver. Derfor kan det være lurt å variere skrivestillingen din litt innimellom. Jeg bruker å flytte tastaturet på fanget innimellom for eksempel, og innimellom bruker jeg datamusen med venstrehånd isteden for høyre. Innimellom sitter jeg meg i sofaen og skriver litt der. Igjen, alle monner drar!

Sitt skikkelig

Det er også viktig at den plassen du sitter til vanlig er satt opp slik at du ikke belaster kroppen mer enn du må!

Bilde fra: https://the-fis.de/how-to-sit-properly-at-a-computer/ Hvor du kan lese mer om dette.

Styrketrening for rygg og skuldre

Da jeg ble diagnosert med tennisalbuer fikk jeg beskjed om at en av grunnene til det var at jeg ikke hadde styrket ryggen og skuldrene mine nok, og at belastningene derfor gikk på armene. Derfor er det lurt å ta seg av ryggen og skuldrene. Det ligger mange gode øvelser på nett, men det kan alltids være lurt å snakke med en lege eller trener for å få best mulig tips for deg!

Snakk med noen som har peiling

Om du kjenner du begynner å få problem med armene eller at noe annet gjør vondt, så snakk med legen din eller eventuelt en fysioterapaut. De kan se bedre hvilke strekk- og styrkeøvelser som passer deg best, og det kan være verdt å finne ut!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.

*

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.